Berte svůj strach vážně

Pokud máte z něčeho strach a chcete svůj strach překonat, nemít ho, aby už vám už nic nebránilo, ale stále to nejde a možná to nejde už několik měsíců, několik let nebo dokonce dekád. Například jdete po ulici, přemýšlíte o tom, co všechno musíte dnes udělat. Najednou uvidíte ženu, která vás zaujme. Není to supermodelka, ale vám se prostě líbí, něco vás na ni přitahuje. Jelikož sledujete naše videa, víte že to jde a rozhodnete se za ní jít. Ale hlavou vám začne běhat milion myšlenek, jedná přebíhá v druhou, ale žádný závěr z toho není, tělo se cuká tam a zpět, pohled na ni střídá pohled do země. Nakonec už je za vámi, ještě se ohlédnete, ale už zmizela z dohledu. Je to jako po kocovině, úplně nevíte, co se právě s vámi stalo a ve vás zbyly jen výčitky svědomí, které se možná snažíte odůvodnit různými výmluvami.
V tomto článku vám vysvětlím celý proces, co se odehrává a hlavně jak z toho ven.
– Chyba je, že se snažíme dělat jakobychom strach neměli.
Představte si mužstvo dospělých hráčů basketbalu a v mužstvu je jeden malý chlapec, kterému je 10 let. Tady v tom případě reprezentuje celé mužstvo vás jako osobu a malý chlapec reprezentuje váš strach. První varianta je, že mužstvo se bude chovat jakoby malý chlapec byl normální dospělý hráč. Budou mu dávat, pro něj tvrdé přihrávky, trénovat hody do koše ze vzdálenosti, kam chlapec ani nedohodí atd… Je těžké se naučit chytit tvrdou přihrávku, když sotva chytím malou. Dát koš z dálky, když sotva dohodím z blízka. Představte si, jak se ten malý chlapec cítí a jak se pak bude chovat při zápase…
Druhý přístup by byl, že uznám fakt, že mám v týmu malého chlapce. Možná si říkáte, že je to nelogická a nesmyslná představa, ale už vám někdy fungovalo, že jste si logicky řekli, vždyť na tom přeci nic není oslovit ženu na ulici, to nejhorší co se mi může stát je že půjde dál. Fungovalo to? Ať chceme nebo ne, tak ve chvíli akce cítíme to, co cítí ten imaginární malý chlapec a pokud je strach velký, emoce nás ovládnou nehledě na to, co si myslíme nebo co chceme.
Je důležité pochopit, že naše emoce, strachy nemusí dávat smysl a nemusí být logické, ale i přes to na nás mají velký vliv. Kolik lidí se snaží neúspěšně přestat kouřit, ikdyž ví že je to špatné. Proto je potřeba začít trénovat malého chlapce tak, jako malého chlapce. Učit ho základy , dávat mu malé přihrávky, chválit ho za chycenou přihrávku, ikdyž pro nás je to samozřejmost. Tímto způsobem se chlapec zdokonalý mnohem rychleji než u prvního případu, kde je velká šance, že to chlapec vzdá.
– Zjistit, čeho se bojím a jak můj strach reaguje
Pokud přestaneme ignorovat svůj strach je důležité poznat, čeho se bojím a jak a kdy strach reaguje. Čím víc informací mám, tím s ním mohu lépe pracovat a zpracovat ho. První způsob je jít někam do klidu a ptát se čeho se bojím a čím víc konkrétněji, tím lépe. Například první odpověď na otázku, čeho se bojím může být: bojím se oslovit ženu na ulici. Druhá otázka bude: proč se bojím oslovit ženu na ulici? odpověď může znít: bojím se, že mě někdo uvidí a vysměje se mi. Buď se mohu stále ptát, proč se bojím a nebo konkrétněji popsat situaci, které se bojím. Čím půjdete dál, budete se dostávat hlouběji ke kořenům strachu a postupem času vám váš strach začne dávat větší smysl. To, že jdete víc ke kořenům strachu poznáte podle toho, že se budete cítit víc a víc nepříjemně. Například mnoho lidí by se v této situaci šlo třeba najíst nebo si zakouřit, zahnat ten nepříjemný pocit. Cesta ven je právě zkoumat ten nepříjemný pocit.
Druhý způsob je v praxi. Pozorujte, jak se strach chová s různými ženami, v jiném prostředí, za jiných okolností a jak reaguje na vás podle toho, co chcete udělat.
– Najít řešení s ohledem na to, čeho se bojím
Představte si svůj strach jako osobu uvnitř vás, kterou nemůžete vyhodit. Vy něco chcete a strach se něčeho bojí. Vás úkol je dost diplomatický a to najít řešení, které bude přijatelné pro obě strany a funguje. Najít způsob, jak dostat to co chcete a zároveň, aby to ve vás nevyvolalo strach, který vás ovládne. Správné řešení poznáte tak, že při pomyšlení na to řešení se začnete cítit nadšení a budete chtít jít do akce. I při tomhle pocitu se nebojte začít pomalu, aby se opět nespustil strach (to nedokážu). Pokud ve vás řešení vyvolá reakce typu: to bude fuška, to bude náročný, unavující, bez radosti, nebude to fungovat. Například pokud nefunguje jen tak za ženou jít a oslovit ji, tak se zkuste jen dívat do očí ženám, co jdou naproti vám. Při tom se ptejte nebo pozorujte, jestli je to přijatelné pro váš strach. Pak můžete přidat úsměv. Nebo je možné, že ulice je moc rušná. Odpovědi může být spousty. Zkuste také vést dialog se svým strachem. Stejně tak jako se ptáte, čeho se bojíte, řekněte svému strachu, že chcete umět oslovit ženy na ulici, ale zároveň ho chcete respektovat a najdete společně řešení. Bohužel tady už se dostáváme natolik do individuality každého z nás, že na to není návod. Jsme jako lidi natolik komplikování, že neexistuje jeden návod pro všechny. Proto, když vám něco nefunguje zkuste jiný způsob, možná úplně jiný.
Soustřeďte se na řešení, jaké by mohlo být to řešení pro vás, zkoušejte, experimentujte a věřte, že to dobře dopadne.

Pochop sebe, pochop jí – seminář

Seznam se s ní na ulici (základní kurz)

Seznam se s ní na ulici (víkendový kurz)

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

%d blogerům se to líbí: